Zaterdag 18 mei 2024 vertrekken we voor onze vakantie richting Duitsland naar Camping Nahethal in Oberhausen an der Nahe. De reis ging voorspoedig en we hadden in het begin prachtig mooi weer tot dat het op een gegeven moment begon te regenen en ook nog eens de brug een kleine kilometer voor de camping afgesloten was, dus terug en een kleine 25 kilometer om rijden en uiteindelijk waren we om 15.30 op de camping. 525 km vandaag. Tegen 17.30 lopen we naar het restaurant en maken gebruik van een heerlijke diner.

Zondag 19 mei eerste pinksterdag met mooi weer maken we een kleine wandeling rondom de camping om vervolgens de dag rustig aan te doen. Tegen 16.00 werd het weer toch wat minder wisselvallig dan weer zon, dan weer regen en de avond was veel regen met onweer.

Maandag 20 mei maken we tegen half elf wederom een wandeling door de natuur met stevige hellingen en met jonge wijnranken in aanwas. Dit gebied wordt ook wel de wijn bouw gemeente genoemd. Met dit prachtige mooi weer is het best vertoeven. 8 km gewandeld in een mooie omgeving.

Dinsdag 21 mei verlaten we Oberhausen an der Nahe en rijden richting Koblenz, Köln, Frankfurt, Wurtzburg, Nurenberg, Regensburg naar Bad Abbach over een afstand van 416 km. In Bad Abbach verblijven we twee nachten op de camperplaats bij de Kaiser Therme. In de avond regende het.

Woensdag 22 mei stappen we vanaf de camperplaats op de bus om de oude stad van Regensburg te bezoeken en na ruim 45 minuten in de bus arriveerden we midden in het centrum van Regensburg

Prachtige oude stad en na verloop van tijd drinken we een kop koffie recht tegen over de Dom. Jammer dat de Dom rondom in de steigers zat. Na de koffie bezichtigen wij de Dom nog even van binnen en stekken we ook namens onze dochter Moniek twee kaarsen aan ter nagedachtenis aan onze zoon Ronald.

Regensburg ligt ten oosten van Beieren en de stad is gelegen aan de Donau met veel smalle winkel straten. Tegen 15.00 uur nemen we weer de bus naar Bad Abbach. Mooi weer vandaag,

Donderdag 23 mei na twee nachten verlaten we Bad Abbach en rijden naar Oostenrijk camping Fisching te Fisching ( Weiskirchen) een 50+ camping zonder honden en kinderen. De reis ging voorspoedig een beetje oponthoud gehad bij een benzinepomp voor het aan kopen van een Go-Box i.v.m. zwaarder dan 3500 kg. Even na 12 uur waren we in Fisching. Aanmelden en camper op zijn plaats en lekker genieten van het mooie weer en uitzicht. 390 km vandaag.

Vrijdag 24 mei wandelen we naar Weiskirchen om boodschappen te doen en zien een mooi standbeeld van paarden . Prachtig gemaakt. Verder maken we er een rustige dag van.

Zaterdag 25 maken we een fietstocht vanaf de camping richting Mobersdorf, Pichling, GroBfreistritte, Freistrittezbach naar Allesdorf waar we een lekker kop koffie gaan dringen. Na de kofiie vervolgen we onze weg weer richting de camping. Fietsen valt niet altijd mee, ook niet met een E.Bike . Moesten wel een keer naar boven wandelen met de fiets, valt niet mee maar wel gelukt.

Zondag 26 mei de hele dag regen en dat was een mooi moment de was te doen. Maandag 27 mei maken we wederom een fietstocht van Weiskirchen naar Judenburg.  Judenburg is een stad in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken.

In Judenburg drinken we een heerlijke kop koffie en na de koffie vervolgen we onze fietsroute en gaan aan de andere kant van Judenburg weer richting de camping. 31 km gefietst ook dit keer moesten we een stukje wandelen met de fiets.

Dinsdag 28 mei verlaten we camping Fisching om vervolgens naar de grote camperplaats in Graz te rijden. We vermijden de snelweg en rijden 55 km door de bergen met veel dalingen en stijgingen kwamen we op een hoogte van 1850 meter en door prachtige kleine plaatsjes zoals Köflach, Pichling etc en de laatste 23 km was vrij vlak en tegen 12 uur waren we op de camperplaats in Graz. Plekje zoeken en tijd voor een broodje en koffie.

Woensdag 29 mei gaan we met de bus naar de grote stad Graz. Graz heeft veel museums en historische gebouwen. Graz is de tweede grote stad van Oostenrijk en de hoofdstad van de deelstaat Stiermarken. De stad is gelegen aan de Muriaan de voet van de Alpen.

We eten hier in Graz en na het eten wandelen we nog een stuk door het oude centrum van Graz en tegen 15.30 uur nemen we weer de bus terug naar de camperplaats. Ideaal die bushalte vlak bij de camperplaats.

Donderdag 30 mei maken we een wandeling vanaf de camperplaats naar de supermarkt om wat boodschappen te doen maar tot onze verbazing waren alle winkels gesloten.  Jammer maar we wandelen nog even door en zien boven op de berg een kerk met een begraafplaats bijzonder. Op de camperplaats hoorden we dat er een christelijke feestdag is vandaar dat alles gesloten is.

Vrijdag 31 mei verlaten we Graz met regen en rijden we naar Bruck an der Mur naar camping gasthof Picher. Ook dit keer de snelweg vermeden , afstand 63 km.  Bij aankomst regende het nog steeds.

Later in de middag werd het wat drogeren besloten we nog even een wandeling te maken naar de Obi bouwmarkt. Tegen 17.30 lopen we naar het restaurant en maken we gebruik van een heerlijke diner en verder de hele avond regen.

Zaterdag 1 juni na het ontbijt en afwas maken we een fietstocht en we nemen de Murrad weg R2 en op de terugweg nemen we nog even een kijkje bij Möma een soort ikea winkel.

Zondag 2 Juni verladen we Brück am Muhr en rijden naar Wiener Neunstadt en vermijden ook dit keer de snelweg en 137 km gereden toen we arriveerden tegen 11 uur op camping Kohlhof Mühl een kleine camping. Het plaatsje heet Pernitz in het natuur gebied Gutsteinen Alpen. Prachtige natuur en op 1500 meter hoogte. Maandag 3 juni niet veel gedaan i.v.m. de sterfdag van onze zoon Ronald, na de middag toch nog maar een wandeling gemaakt door het natuur gebied.

Dinsdag 4 Juni verlaten we Pernitz en rijden via de B wegen waar we door gebieden rijden met mooie uitzichten over de bergen naar Neusiedel am See en gaan op de camperplaats bij de haven staan. Afstand 94 km vandaag.

Bij aankomst op de camperplaats waren er plaatsen genoeg.  Na dat we gegeten hadden gaan we na de afwas een wandeling maken rondom de haven . Ook staat hier een schitterend mooi hotel wat helaas gesloten is. Bij terugkomst was de camperplaats al weer aardig bezet.

Woensdag 5 juni stappen we na de koffie tegen half elf op de fiets en gaan een fietstocht maken de Neusiedel Radweg route een route die rondom de Neusiedel See loopt. Midden in de natuur zien we een hotel/restaurant staan en hier gaan we wat eten en drinken. Nadat we gegeten hadden vervolgen we onze weg teug en dit keer terug via het centrum terug naar de camperplaats.

Donderdag 6 juni gaan we boodschappen doen in het centrum van Neusiedel am See en verder maken we gebruik van een rustdag en genieten van de zon. Warm vandaag 29 graden. Vrijdag 7 Juni verlaten we Neusiedel en rijden naar Tulln aan de Donau en vermijden we de snelwegen en dat hebben we geweten want we zijn helemaal door het centrum Wenen gereden. Over 20 km hebben we meer dan een uur gedaan en uiteindelijk de laatste 22 km gingen we door de bergen en plaatsjes Sonnberg, Tropberg, Hermanskogel en we komen weer door een stuk prachtig natuur gebied waar we vervolgens uit komen in Tulln op camping Tulln aan de Donau.  130 km en 26 graden.

Zaterdag 8 Juni na de koffie pakken we de fiets en maken een fietstocht langs de Donau, vanaf de camping ben je direct aan de Donau. Langs de Donau is het prachtig om te fietsen en drinken uiteraard ook nog een lekker bakkie koffie.  Tegen 17.30 gaan we uit eten op de camping en bij terug komst wilde de camper deur niet meer van het slot en konden ook niet via de cabine deuren naar binnen aangezien er extra veiligheidssloten op de cabine deuren zitten. Via de camping een bedrijf laten komen en dat bedrijf heeft ons goed geholpen, met speciaal gereedschap is die binnen gekomen en heeft toen de cabine sloten ontgrendeld en zo konden we weer naar binnen maar de camper deur wilde op geen enkele manier weer open, Dan de laatste drie weken maar via de cabine deur naar binnen en buiten. Blijf je lenig bij maar we hebben ons gered.

Na de koffie vervolgen we onze fietstocht en het is heerlijk fietsen bij een temperatuur van 28 graden met een heerlijk windje om je heen. Toch krijg je weer zin om een beetje te eten en drinken en daarna fietsen we weer richting de camping.

Zondag 9 juni na de middag gaan we nog een fietstocht maken langs de Donau maar nou de andere kant op en langs de Donau is toch wel veel te zien. En uiteraard pakken we onderweg wederom een kop koffie met gebak. Vandaag 29 graden en vanavond regen en onweer.

Maandag 10 Juni hebben we Tulln verlaten en rijden naar Krems aan de Donau. Onderweg begon het te regenen en het heeft verder de hele dag geregend.  47 km van Tulln naar Krems.

Dinsdag 11 Juni wandelen we tegen de middag een stukje langs de Donau en door het park naar het Oude centrum van Krems.

Krems is een oude deelstaat in Oostenrijk en niet ver van Wachau. Het is best vertoeven in Krems.

Woensdag 12 Juni maken we een wandeling langs de Donau naar Stein. Stein een oude stad . Via Stein wandelen weer langs de Donau en over de loopbrug naar Mauritz langs de uitkijk toren en kasteel Welsdorf.

Donderdag 13 Juni na het ontbijt verlaten we Krems en rijden naar Camping Linz bij de Pichlingersee, en de Donau.  We hebben de snelwegen wederom vermeden en rijden door de bergen en prachtige dorpjes. 115 km door de bergen totaal 126 km gereden in drie uur.

Vrijdag 14 juni wilden we langs de Pichlingersee fietsen maar je mocht helaas maar aan een kant van de Pichlingersee fietsen en dat was wel jammer. Dan maar een deel fietsen en een deel wandelen.

Zaterdag 15 juni nog een stukje gefietst en hebben nog wat boodschappen gedaan en verder vandaag genoten van het mooie weer. Zondag 16 Juni na het ontbijt en afwas etc verlaten we Linz Oostenrijk en rijden naar Dreiflussing Camping in Irrel aan de Donau vlakbij Passau Duitsland. Het regende onderweg maar bij aankomst op de camping was het droog. 101 km vandaag.

Nadat de camper op zijn plaats stond en nadat we gegeten hadden maken we een rondwandeling rondom Irrel even de beentjes strekken. Bij terugkomst genieten we inmiddels van het mooie weer. Tegen 17,30 dineren we op de camping in het restaurant. Heerlijk gegeten.

Maandag 17 juni wandelen we vanaf de camping een kleine 800 meter naar de bushalte om vervolgens de bus te pakken om naar het oude centrum van Passau te gaan. Ruim 45 minuten later stonden we midden in het oude centrum van Passau.

Ook Passau heeft prachtige oude gebouwen, kastelen en bijzondere winkel straten. Tegen 16.00 uur waren we weer teug op de camping. Na de diner maken we nog een wandeling over de camping en zien hier achter het restaurant een Lourdes Kapelle en nemen hier een kijkje. Indrukwekkend.

Dinsdag 18 Juni verlaten we Irrell en vervolgen we onze weg naar de campperplaats aan de Chiemsee in het plaatsje Bernau. Reis verliep voorspoedig en op gegeven moment een omleiding dan deze maar volgen en de navigatie pikte het al weer snel op. We waren er om 11 uur en dat kwam goed uit want toen wij aankwamen waren er nog 6 plaatsen vrij. Camper op zijn plaat en tijd voor koffie. 154 km vandaag. Deze camperplaats ligt direct aan de Chiemsee.

Woensdag 19 Juni maken we een fietstocht rondom de Chiemsee, de totale route om de Chiemsee is 54 km. Onderweg zijn restaurantjes genoeg maar de meesten gaan pas om 11 uur open maar een aantal waren wel open die verkochten dus veel koffie. Wij hebben de route bij 28 km afgebroken en terug naar de camper. Prachtig mooi weer 29 graden.

Donderdag 20 juni gaan we wederom een fiets route maken langs de Chiemsee maar nu de andere kant op. Tegen half drie waren we terug en tegen 16.30 uur kwam de beheerder langs om ons om ons te waarschuwen dat er extreem zwaar noodweer aankomt dus alles opruimen, luifel naar binnen en wij naar binnen. Even voor 17.00 begon het te regen en dat later oversloeg in hagel dikke hagelstenen en storm. Ging goed te keer dikke bomen vielen om door de bliksem gelukkig geen schade. Enkele hadden wel schade o.a. door het wegwaaien van de luifel.

Vrijdag 21 Juni fietsen we nog een stukje langs de Chiemsee en er was veel schade aangericht gisteren, We fietsen ook nog even naar het centrum om boodschappen te doen en verder genieten we van het mooie weer. Zaterdag 22 Juni verlaten we Bernau aan de Chiemsee rijden we naar Rothenburg am den Tauber naar camping, Camping Platz Tauber over een afstand van 300 km. We hadden gereserveerd en konden na 13.00 uur ook doorrijden. Camper op zijn plaats en tijd voor een broodje en koffie en verder genieten van het mooie weer.

Vanaf de camping mooi uitzicht.

Zondag 23 juni hebben we een rustdag en genieten van deze dag met prachtig mooi weer en tegen 17.30 uur gaan we lekker dineren bij een restaurant op 300 meter van de camping. Maandag 24 Juni wandelen we tegen elf uur vanaf de camping 1300 meter naar het oude centrum van Rothenburg a.d. Tauber wel een steile wandeling.  Prachtige stad Rothenburg a.d. Tauber.

Rothenburg.a.d. Tauber is een plaats in de deelstaat Beieren. Rothenburg a.d. Tauber is nog steeds in middeleeuwse stijl gebouwd en is een toeristische trekpleister geworden. Rothenburg a.d. Tauber ligt aan de romantische strasse route. Ook hier veel vakwerkhuizen, torens en een wandeling langs de stadmuren niet te vergeten. Op de terug weg mooi uitzicht over Rothenburg a.d. Tauber.

Dinsdag 25 Juni na het ontbijt verlaten we Rothenburg a.d. Tauber en rijden we naar Osnabrück naar camping Niedersachsenhof en we hebben besloten hier vier dagen te blijven.434 km vandaag. Ook Osnabrück heeft veel vakwerkhuizen.

Woensdag 26 Juni maken we een wandeling door het bos naast de camping en het was lekker koel in het bos want het was best warm vandaag. Donderdag 27 juni pakken we de fiets en fietsen naar het oude centrum van Osnabrück groot centrum met toch ook veel nieuwbouw. Op de terug weg doen we nog wat boodschappen.

Vrijdag 28 juni ook weer prachtig mooi weer en blijven dan ook vandaag op de camping, maken nog wel een kleine wandeling van anderhalf uur. Zaterdag 29 juni verlaten we Osnabrück rijden we tegen half negen richting de A30 en vervolgens naar A31 nemen afslag Twist en drinken bij broer nog een kop koffie en vervolgens onze weg rechtstreeks naar huis. Het waren mooie 6 weken  met wisselvallig weer, de laatste weken was het weer perfect en we hebben veel gezien. Totaal 3105 km gereden. Op naar de volgende reis.